Pre ochranu životov

V júli tohto roku vstúpila do platnosti posledná novela nariadenia o všeobecnej bezpečnosti vozidiel, ktorá zavádza prísnejšie bezpečnostné normy pre úžitkové vozidlá. Cieľom nariadenia je výrazne zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky v Európskej únii.

Publikovaný:

Najnovšie zmeny a doplnenia všeobecného bezpečnostného nariadenia (General Safety Regulation, GSR), ktoré nadobudli účinnosť v júli, zavádzajú prísnejšie bezpečnostné požiadavky na úžitkové vozidlá. Podľa aktualizovaných pravidiel musia teraz všetky nové ľahké úžitkové vozidlá, nákladné vozidlá a autobusy uvedené na cesty spĺňať tieto normy. Cieľom Európskej únie je do roku 2038 zachrániť najmenej 25 000 životov a v priebehu nasledujúcich 26 rokov znížiť počet smrteľných dopravných nehôd a nehôd s ťažkým zranením na nulu.

Povinné zmeny v júli 2024

Nariadenie vyžaduje celkovo 11 asistenčných systémov aktívnej bezpečnosti. Osem z nich má byť namontovaných vo všetkých nových nákladných vozidlách a autobusoch do júla tohto roku a ostatné v rokoch 2026 až 2029. To znamená, že najneskôr do leta 2024 budú povinné výstražné systémy núdzového brzdenia, ktoré budú pomocou blikajúceho brzdového svetla alebo podobne jasného svetla upozorňovať nasledujúce vozidlá na potenciálne nebezpečenstvo pri prudkom brzdení. Je to dôležité najmä za zhoršenej viditeľnosti a blikajúce svetlo ľahšie odhalia aj menej pozorní vodiči. Okrem toho je v súčasnosti povinné používať kamery alebo senzory na monitorovanie priestoru za nákladným vozidlom pri cúvaní, aby sa predišlo možnému zraneniu osôb.

Ďalším dôležitým povinným novým prvkom pre nákladné vozidlá a autobusy je monitor tlaku v pneumatikách, ktorý je nevyhnutný pre bezpečnú jazdu. Správny tlak je dôležitý aj pre predĺženie životnosti pneumatík, nehovoriac o spotrebe paliva! Na zozname je aj inteligentný systém informovania o rýchlosti, ktorý upozorňuje vodiča, ak prekročí aktuálne povolenú rýchlosť. Význam systémov monitorovania mŕtveho uhla pre nákladné vozidlá a autobusy je samozrejmý: sú pre vodiča nevyhnutné, pretože upozorňujú na cyklistov a chodcov, ktorí prechádzajú vedľa vozidla alebo v jeho bezprostrednej blízkosti, ale na skrytom mieste.

Ďalšou užitočnou novinkou pre vozidlá nad 3,5 tony je zavedenie systému upozorňujúceho vodičov na prítomnosť mŕtveho uhla pred vozidlom pri rozjazde a príprava alkoholových zámkov s jedným konektorom. Inštalácia takéhoto systému zabezpečí, že osoby, ktoré konzumujú alkohol, už nebudú môcť riadiť nákladné vozidlá alebo autobusy! Okrem toho zákonodarcovia zohľadnili aj nehody spôsobené únavou, keďže jeden z bezpečnostných systémov osobitne monitoruje bdelosť a čas jazdy a pripomína vodičom, aby si urobili prestávku.

Ďalší krok

Nové systémy zavedené v tomto roku sú jedným z krokov v rozsiahlejšom procese, pričom výrobcovia budú v nasledujúcich rokoch zavádzať ďalšie zlepšenia. Napríklad povinná inovácia do roku 2026, ktorá nás bude upozorňovať, ak budeme kývať hlavou, a dokonca kontrolovať, či sa sústredíme na jazdu a či máme oči na ceste, a nie napríklad na telefóne. Okrem toho je cieľom výrazne zvýšiť priamy výhľad vodičov cez čelné a bočné sklá a zmenšiť mŕtve uhly, čím sa ochránia chodci a cyklisti.

V neposlednom rade sa zavedie záznamník údajov o udalostiach, ktorý bude uchovávať údaje o jazde podobne ako čierne skrinky v lietadlách. To umožní analyzovať údaje po nehode a odborníci budú môcť presne určiť zdroj nehody a zaviesť ďalšie cielené zlepšenia, aby sa zabránilo zraneniam osôb. Samozrejme, všetky tieto zlepšenia predstavujú pre výrobcov veľké investície, ale pokrok má svoju cenu a nič nie je dôležitejšie ako bezpečnejšia doprava a záchrana životov!

Budúcnosť, v ktorej sa bude lepšie žiť

Majitelia malých a ťažkých nákladných vozidiel vo všeobecnosti zistia, že tieto nové požiadavky zvýšia náklady na kúpu nových vozidiel, pretože budú znamenať aj dodatočné náklady pre výrobcov na dosiahnutie súladu s predpismi. Na oplátku však budú vozidlá bezpečnejšie a efektívnejšie, čo bude z dlhodobého hľadiska prínosom pre všetkých.

A nemôžeme ignorovať skutočnosť, že toto nariadenie sa netýka len nových lízingových vozidiel, ale aj to, že nové vozidlá uvedené do prevádzky od júla v neustále aktualizovanom vozovom parku spoločnosti VIARENT už spĺňajú tieto všeobjímajúce bezpečnostné normy. Jednou z výhod lízingu je, že užívateľ nemusí platiť dodatočné náklady na technické inovácie – tie budú od tohto leta doplnené aktívnou asistenciou počas každej minúty používania.





Zdieľať

Pre ochranu životov

V júli tohto roku vstúpila do platnosti posledná novela nariadenia o všeobecnej bezpečnosti vozidiel, ktorá zavádza prísnejšie bezpečnostné normy pre úžitkové vozidlá. Cieľom nariadenia je výrazne zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky v Európskej únii. Najnovšie zmeny a doplnenia všeobecného bezpečnostného nariadenia (General Safety Regulation, GSR), ktoré nadobudli účinnosť v júli, zavádzajú prísnejšie bezpečnostné požiadavky na úžitkové … Continued

Deväťdesiat rokov inovácií

Rakúsky skladateľ Franz Xaver Gruber je pravdepodobne autorom najpopulárnejšej vianočnej koledy na svete. Podobne ako večné melódie Tichej noci, aj Franz Xaver Kögel vytvoril po viac ako sto rokoch trvalý odkaz. A nie sú to len Vianoce, ktoré si môžu vychutnať spoločnosti nákladnej dopravy.

Čaká nás svetlá budúcnosť

Odkedy je svet svetom, úžitkové vozidlá vždy museli produkovať zisk. Nie je tomu inak ani dnes, a preto sa v posledných rokoch vykonalo nespočetné množstvo zmien a zlepšení s cieľom zvýšiť efektívnosť. Vyvstáva však otázka: aké sú ďalšie kroky na tejto ceste? O alternatívy nie je núdza, pričom jednou zo sľubných možností je vývoj návesov … Continued